Annonser
Galåvolden Mydland Holm Gård Kveldemølle

Matmekka, reiseliv – hummer og kanari

Grüne Woche i Berlin er et mekka for alle som først og fremst er interessert i mat og drikke.  Men det finnes mer, for her er det hummer og kanari fra hele verden. Rundt regnet 400 000 besøkende kan få med seg 1900 utstillere fra 72 land på 128 000 kvadratmeter. Om de orker.  I messehallene i Berlin finner du alt fra tatovering og tortilla til tjukkmjølk og tequila. 

«En blanding av loppemarked med juggel og reiselivsmesse» mente en av våre medreisende som på den lange veien fra hovedinngangen til den norske standen fikk se mye rart fra ulike nasjoner.  Han måtte likevel innrømme at den norske standen var imponerende.  

Vi var 17 deltagere som var med på Salgslagets organiserte besøk. «Ich bin ein Berliner», sa daværende president John F. Kennedy i 1963. Vi kunne sagt det samme etter tre dager på Grüne Woche. I løpet av tre hektiske dager brukte vi selvfølgelig mest tid på den norske standen, ledet av kjøkkensjef Petter Wahl Sekne fra Fursetgruppen. 

– Vi føler selv at vi har vært helt i toppsjiktet av utstillere, sier Petter som mener det er Norge og Sveits som utmerket seg blant 1600 utstillere fra 60 land i år. Og responsen fra besøkende har vært overveldende selv om det er umulig å vite hvor mange som er innom hver dag. På den norske standen var det i år Nord-Norge og Trøndelag som virkelig leverte varene.

Grüne Woche arrangeres hvert år på det enorme utstillingsområdet Messe Berlin. Norges Varemesse er romslig nok, men er som et uthus å regne i sammenligning med messeområdet i Berlin.

Besøkende har åpenbart ulike agendaer.  Den jevne tysker kan for eksempel spise seg fra start til mål; noen smaksprøver er gratis, men de fleste utstillerne tar betalt hvis du ønsker mer.  Byråkratene finner sikkert glede i å slippe departementskorridorer og kantiner i Norge, mens for produsenter og fagfolk er gjennomgangsmelodien nettverksbygging, og muligheten for å finne gode ideer å ta med seg hjem.  

Matmester og matminister: Geir Pollestad følger med nå Petter Wahl Sekne fra Fursetgruppen presenterer den norske standen.

Landbruks- og matminister Geir Pollestad hadde invitert med seg en næringsdelegasjon til Berlin. 
– Norsk mat og matkultur blir en stadig viktigere del av reiselivsproduktene vi tilbyr. Den norske standen viser de besøkende noe av det beste av den trønderske og den nordligste landsdelen kan by på av gode opplevelser knyttet til mat, drikke og reiseliv, sa Pollestad.

– Målet må være å ha lokalmatprodusenter og produsentmiljøer over hele landet. Vi må legge til rette for generasjonsskifter og trygge koblingen mellom råvareproduksjon og ferdig produkt, sa Pollestad.

Så må det være lov å tro at besøkende lar seg fascinere av det Norge kan vise frem, og at mange lar seg inspirere til et Norges-besøk.  Vakre bilder ruller over lerretet på storskjermen over den samiske standen, og maten fikk utelukkende skryt.  Petter Wahl Sekne er en veteran i bransjen, og holder en stø hånd over alt og alle. Her finner du alt en gourmet (og andre) kan begjære, og norske spesialiteter som 9 av 10 nordmenn ikke har hørt om, men som de vil elske.  

«Skål!» på den norske standen betyr ikke nødvendigvis at du har vært innom baren litt i tidligste laget. Snarere kan du ha latt deg friste av de små skålene med norske delikatesser som tilbys besøkende eller du kan ha gått for full meny. 

Og om du tror at skålen med reker er en helt enkel affære, blir du litt overrasket når teksten forteller at det er «Skålmat med Lyngenreker. Med syltet Målselvneper og rødkål, Gulløyepoteter og ramsløkmajones fra Galåvolden gård…»

Sagt om Grüne Woche:

Viggo Johannessen, Vi-Bu bedriftsutvikling:
«Det bygges nettverk, en unik mulighet til å møte viktige personer, bl.a fra departementet og Innovasjon Norge. Norge profileres som et land både med fin natur og god mat. Dessuten spennende å hvordan KaDeWe presenterer produktene sine, og ikke minst besøket hos Bio Company, hel-økologisk stor butikk».


Jan Peter Aursnes, Osteperler:
«Messen er rettet mot forbrukermarkedet og er slik sett en arena for å vise fram norsk matkultur i konkurranse med mange andre land og områder. Så får man bare håpe at de som velger Norge som ferieland på denne bakgrunn finner igjen noe av den matkulturen de opplevde på messen».


Frode Kristensen, Salgslaget:
«For meg er IGW 100% nettverksbygging inn i alle miljøer. Jeg har vært på plass i mer enn 20 år. Petter Wahl Sekne er på alle måter rett mann på rett plass, og får frem det beste i både råvarene og folkene sine».


Hans Olav Bjerketvedt, Dyre gård:
«For oss er messen først og fremst viktig for å møte bransjen, bygge nettverk og hente inspirasjon som kan danne grunnlag for nye produkter. En bonus er det om vi også skulle være så heldige å få nye kunder på våre egne produkter. Man er veldig stolt av å være fra Norge når man er på den norske stand». 


Jens Eide, Jens Eide AS:
«Jeg har vært på Grüne Woche mer enn 10 ganger, og er fortsatt ikke lei av å møte mennesker og bygge relasjoner.  Dessuten forsøker jeg selvfølgelig å følge med på mattrender, se etter nye produkter og nye smaker».

1 kommentar

  • Asbjørn Ekse sier:

    Takk for fin reportasje. Jeg var der første gang for 40 år siden med Markedsrådet for laks. Berlin var fortsatt delt og mange østberlinere var på «dagspass»-besøk. Køen var endeløs foran standen vår med gratisprøver. Tror vi var ganske rause med størrelsene… En fantastisk messe som er et must for alle i matbransjen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Nyhetsbrevet LokalMatnyttig

Få med deg bransjenyheter, nytt om kursene og annen aktuell informasjon fra Salgslaget AS. Du kan når som helst avslutte abonnementet dersom du ønsker det.

Meld deg på nyhetsbrevet