Annonser
Galåvolden Mydland Holm Gård Kveldemølle

Vi er salgsLAGET

ARNE BRIMI
Kokk, forfatter, en av «Gutta på Tur», eier og vert på matopplevelsesstedet Vianvang på fjellet mellom Vågå og Lom.
Arne har vært og er sentral i utviklingen av norsk mat- og måltidskultur og som formidler av norske mattradisjoner. Han har utgitt 16 kokebøker, ble Årets kjøkkensjef i 1985. I 1987 var han Norges første deltaker i Bocuse d´Or.  I 1998 fikk han «Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris» og i 2005 ble han utnevnt til Ridder av 1. klasse av St Olavs Orden.
Fun fact: Ingrid Espelid Hovig ble kjent for å «ha juksa litt», mens Arne er kjent som uoffisielt førsteambassadør for sjalottlauken.


FRODE KRISTENSEN
Salgslagets grunnlegger og daglige leder. Siviløkonom med markedsføring og logistikk som spesialisering, og begge avdelinger i Matkulturstudiet ved Universitetet i Bergen.
God mat og drikke er Frodes livsstil, jobb og hobby. Siden 1982 har han jobbet med produkt- og markedsutvikling, salg og markedsføring av mat og drikke i dagligvare og horeca, nasjonalt og internasjonalt. Han har startet og bygget opp selskaper innenfor dagligvare og helsekost. Forde bruker sin lange erfaring og brede kontaktnett til rådgivning, kurs og foredrag i Salgslaget.
Fun fact: Frode er vaffelentusiast, og mener sannsynligvis at de bør kunne stekes i frityr.


HANNE WALSTAD
Utdannet husstellærer fra Stabekk Husstellærerhøgskole og bedriftsøkonom fra BI.
Hanne var blant de aller første kvinnelige dagligvareselgere. Hun jobbet i Nestlé Findus og hadde flere ulike stillinger, hun var med å bygge opp Mega Skøyen, før hun begynte som innkjøpssjef for ost og meieri i Smart Club. Har eget selskap som hjelper produsenter av lokal mat og drikke med innsalg og med demonstrasjoner i butikk.
Fun fact: Hanne har drevet egen delikatesse-butikk og var der pionér på matkurs i samarbeid med flere ledende kjøkkensjefer.


VIGGO JOHANNESSEN
Utdannet ingeniør og driftsøkonom, sertifisert Coach fra Ringom-Instituttet og Lean Manager Teknologisk Institutt. Har inntil 2023 jobbet som Seniorrådgiver i Kiwa / Teknologisk Institutt. Viggo har vært en sentral person i utvikling av økonomisk kompetanse hos produsenter av lokal mat og drikke siden 1990-tallet. Han har jobbet med flere av dagens ledende produsenter innen ulike
bransjer. Han jobber også med lederutvikling og kontinuerlig forbedringsarbeid.
Fun fact: Viggo er Lean coach og har vært fagansvarlig for Kiwa’s Lean skole og Mellomlederskole. Han deltar i Lean Forum Norge (LFN) i Programkomiteen, leder av juryen for årets Lean virksomhet og årets Lean prosjekt samt styreleder i LFN regionalt fora i BTV (Buskerud / Telemark / Vestfold).


…og vi er flere

JAN PETER AURSNES
Jan Peter er utdannet siviløkonom, har lang erfaring fra næringsmiddelindustrien og jobber nå med ost på heltid.  Jan Peter er opptatt av formidling, skriver om ost på www.osteperler.no og i bladet Appetitt. Har grunnkurs i ysting fra Sogn Jord- og hagebruksskule og studerer til Master of Cheese hos Academy of Cheese i England. Dommer under flere NM i Ost samt i World Cheese Awards i Bergen 2018. Holder kurs og foredrag, gjør demo i butikk og bistår småskala ysterier. Representerer Academy of Cheese i Norge. Har skrevet bøkene  Unlock Your Future – The Key to a Fulfilling Life (2009) og Mine Osteperler (2019).

Fun fact: Fagansvarlig for fagfeltet oster i Store Norske Leksikon.


INGE JOHNSEN
Inge er utdannet kokk og jobber som daglig leder på LianTunet og Lian Restaurant i Trondheim. Inge er en erklært forkjemper for norsk mat- og måltidskultur, han benyttes ofte som både foredragsholder og produktutvikler og hans mantra er: «Lokalmat på Hvermannsens fat». Inge mener at avstanden mellom den som produserer maten og den som spiser maten blir for stor, og har som overordnet mål å jobbe for en varig endring i samfunnets holdninger og handlinger knyttet til mat og matproduksjon. 

Fun fact: Kåret til Bondelagskokk i 2009 og mottok Ingrid Espelid Hovigs Matkulturpris i 2017.


NILS HENNING NESJE
Kokk og salgsøkonom. Har fremmet mathåndverk og lokalmat lenge før dette ble «in».. Vant i 2015 konkurransen «Norsk på Menyen» for sin bruk av lokale og regionale råvarer, godt menyspråk, riktige produktnavn og presentasjon av rettenes opprinnelse. Beskrives som en munter og kreativ kokk, ble Bondelagskokk 2017/18, har en egen TV-serie på Sunnmøre LIVE – «Mat med Nesje», og driver til daglig Mat med Hjerte AS med bl a produktutvikling. Nils er svært interessert i bruk av tang, tare, alger og nyttevekster. Er med i kokkegruppen Chefs Dinner Norge. 

Fun fact: Opphavsmannen bak begrepet «kneplukka mat»


ARNE REILER
Utdannet siviløkonom fra Universität Erlangen Nürnberg i Tyskland. Har arbeidet med forbrukerinnsikt og markedsanalyser i flere av de store analyseselskapene og vært adm.dir. i Nielsen Norge & Finland fra 2004-2011, Nielsen Middle East, North Africa & Pakistan i 2011-2012, og i Ipsos Norge (tidligere MMI) 2012-2015. Siden har han drevet egen rådgivningsvirksomhet. Hans kjernekompetanse er innen dagligvare, med spesiell fokus på små og mellomstore produsenter. 

Fun fact: Arne var med på å etablere de første målingene av lokalmatsalget, og har nylig hatt en sentral rolle i arbeidet med totalmåling for lokalmat i Norge.


JÖRG O. STEHL
Jörg er utdannet kokk opprinnelig fra Østerrike, men flyttet til Norge i 1975. obbet først noen år som kokk, deretter 10 år i Nestlé-Findus horeca, så salgssjef i Gartnerhallen, markedssjef for Servicegrossistene, startet Systemkjøp, innkjøpssjef i ICA Meny , leder for Unilever (Knorr) horeca, startet i 2002 NHO Reiseliv Innkjøpskjeden og jobbet som direktør i det som ble en av Norges største innkjøpskjeder. I 2013 adm. direktør i Samkjøpsgruppen, og fra 2017 i  eget selskap/innkjøpskjede – Horeca-gruppen. 

Fun fact: Jörg har 40 års erfaring fra salg, innkjøp, logistikk og kjededrift.


LISE VON KROGH
Utdannet ernæringsbiolog (Cand.scient) fra UiB. Lise yter ernæringsfaglige tjenester til næringsmiddelprodusenter og er en ofte benyttet sparringspartner i prosesser hvor det skal utvikles nye produkter og konsepter for forbrukermarkedet. Hun veileder produsenter i hvordan produkter skal merkes og kommuniseres korrekt i henhold regelverket, og bistår med faglige råd når det gjelder sammensetning av råvarer og næringsinnhold, dokumentasjon og research. Lise utfører også flere grafiske tjenester, som utvikling av produktark, emballasje etc.

Fun fact: Lise er en anerkjent matfotograf, holder foredrag om ernæring og deltar gjerne som ekspert på dette området i TV-programmer.


KRISTIN WAAGEN
Ostebonde, utdannet i husdyrfag, landbruksøkonomi og bygdeutvikling ved Høgskolen i Nord-Trøndelag. Bakgrunn fra landbrukskontor og som fagrådgiver i TINE. Eier og driver Saghaug Gard, som produserer melka til Tingvollost. Som forretningsmodell håndplukker Tingvollost sine butikker og selger alt direkte uten grossist, gjennom TINE på logistikk. I tillegg til å være ostebonde har Kristin i dag ansvaret for markedsføring, sosiale medier og merkevarebygging i Tingvollost.

Fun fact: Startet sammen med familien opp Tingvollost i 2003. Osten Kraftkar ble World Champion i 2016.


PETTER WAHL SEKNE
Executive chef i Furset Catering. Utdannet ved Oslo Kokk- og stuertskole. Med over 25 års erfaring har Petter god oversikt over hva som ønskes fra lokalmatprodusenter. Han drev i noen år Fra Bonden Til Kokken. Petter er godt kjent for mange produsenter og politikere som kjøkkensjef for den norske restauranten under Grüne Woche i Berlin, der han har regjert de siste 10 årene på rad. Petter er en populær foredragsholder og foreleser på Master Class og matrelaterte kurs. Han er også matskribent og har hatt faste spalter i flere magasiner.

Fun fact: Han har vært kjøkkensjef for flere av Oslos beste spisesteder som Operahuset, Ullevaal stadion og Lofoten fiskerestaurant.


STEFAN «STEFFO» WALLTIN
Utdannet kokk fra Enköping Kokk- og restaurantfagskole. Kjøkkensjef på Brasserie Hansken, Oslo i 2009. Like etter fikk Hansken «Michelin Gaffel og Kniv». 2017 Head Chef og Daglig leder for teamet på 20 kokker og servitører. Hanskens kontinentale kjøkken fokuserer på villfisk og skalldyr, norske og skandinaviske råvarer. Bruk av bifangst og redusert matsvinn prioriteres sammen med «tett» produsentkontakt for å videreutvikle råvarer og produkter. Hansken er stolt lærlingbedrift og for Steffo er personalet selve kjernen i en god restaurant.

Fun fact: På Hansken skal den enkelt gjest føle seg spesielt ivaretatt og Steffo sees ofte vandrende mellom bordene i kokkejakke. 

Nyhetsbrevet LokalMatnyttig

Få med deg bransjenyheter, nytt om kursene og annen aktuell informasjon fra Salgslaget AS. Du kan når som helst avslutte abonnementet dersom du ønsker det.

Meld deg på nyhetsbrevet