Annonser
Galåvolden Mydland Holm Gård Kveldemølle

Kompetanse-tilbudet «Selg mer lokalmat»

Et nytt kompetansetilbud skal øke den kommersielle kompetansen hos produsentene. De som ønsker det når ut til flere forbrukere i markedskanalene på en profesjonell og lønnsom måte. Gjennom kurs og annen opplæring skal produsentene utvikle sin egen kompetanse på fagområder i hele verdikjeden fra råvare til marked. Salgslaget har fått midler fra Landbruksdirektoratet til å utvikle et komplett tilbud av kommersielle kurs og tjenester til lokale produsenter av mat og drikke.

Kompetansekravet har vært et sentralt punkt i over 20 år innenfor lokalmat, helt siden starten av det som da het nisjemat. Daværende informasjonsdirektør Per Roskifte i NorgesGruppen uttalte til Nationen i oktober 2002:

– Nisjematprodusentene er i ferd med å bevege seg ut i markedet. Dagligvarebutikkene vil gjerne ha lokal nisjemat i hyller og disker. Men produsentene må lære å selge seg selv.
De som kommer og er ordentlig organisert, har gått sammen om å få til noe – det er klart vi blir sjarmert av sånt. Men de må ikke sende en konsulent foran seg. Det er ikke like spennende. Henvendelsene vi får er veldig ofte konsulentdrevet, ikke produsentdrevet. Det er fristende for konsulenter å rette seg inn mot verdiskapingsprogrammet, fordi det er mye penger der. Slik blir det en svak produsentprofil på henvendelsene. sier Roskifte.

Ingulf Galåen, «Mr Lokalmat» himself, ga for kort tid siden et intervju i Nationen, der han kom med flere innspill til status og utvikling. Her sier han bl a: «Jeg mener det er viktig for næringa å beholde kontroll over mest mulig av verdikjeden ved at salget i første ledd skjer gjennom produsenteide selskaper istedenfor ulike private grossister.»

Skal dette kunne gjennomføres i praksis, må altså produsentene tilføres den kompetansen som hele dette prosjektet handler om. Salgslagets kompetansetilbud vil basere seg på en modell der enkelte samarbeidspartnere i Salgslaget som alle har årelang og bred, relevant erfaring fra matbransjens verdikjede, vil bli fast kontaktperson for produsentene. På den måten får de tilgang til kompetanse på en enkel, effektiv og rimelig måte, uten å måtte gå via en rekke ulike fagpersoner. 

Opplæringen i konseptet kan skje i telefon- eller nettmøter for enklere spørsmål mens generelle spørsmål og overordnede problemstillinger håndteres ved møte og besøk, sparring eller som deltaker på kurs.

Konseptet skal fortelle produsentene både HVA de skal gjøre og vise dem HVORDAN de skal jobbe for å nå sine mål.  Det gjennomføres i disse dager en skreddersydd spørreundersøkelse til flere lokale produsenter. I oppfølgingen av denne blir det kontakt og løpende samtaler med enkelte av de som svarer på undersøkelsen.  

Fra Salgslagets side er disse partnerne sentrale:

FRODE KRISTENSEN er Salgslagets grunnlegger og daglige leder. Frode harsSiden 1982 jobbet med produkt- og markedsutvikling, salg og markedsføring av mat og drikke i dagligvare og horeca, nasjonalt og internasjonalt. 

FRED GRAHAM er utdannet fra BI med spesialisering innen innkjøp og logistikk. De siste 9 årene har han jobbet i RELEX Solutions med fokus på bedre balanse mellom vareforsyning og eksponering / varetrykk i butikk for å redusere kostnader og matsvinn.

VIGGO JOHANNESSEN er utdannet ingeniør og driftsøkonom, sertifisert coach fra Ringom-Instituttet og Lean Manager Teknologisk Institutt. Viggo har vært en sentral person i utvikling av økonomisk kompetanse hos produsenter av lokal mat og drikke siden 1990-tallet.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Nyhetsbrevet LokalMatnyttig

Få med deg bransjenyheter, nytt om kursene og annen aktuell informasjon fra Salgslaget AS. Du kan når som helst avslutte abonnementet dersom du ønsker det.

Meld deg på nyhetsbrevet