Produktdemo – fra gårdsbutikken til supermarkedet

kurs

Produktdemo – fra gårdsbutikken til supermarkedet

En demonstrasjon gir forbrukerne en fin mulighet til å prøve produktet før de vurderer å kjøpe det. Svært få kjøper et nytt produkt uten å ha smakt det. En god demonstrasjon er derfor den mest overbevisende form for markedsføring. Dette gjelder i alle typer utsalg – i gårdsbutikken, på messer og markeder, i nærbutikker og selvsagt i store supermarkeder.

Man må ikke være en «selgertype» for å kunne demonstrere. En superselger som ikke vet noe om ingredienser, måten det er laget på, næringsinnhold, allergener, bruksområde etc overbeviser ikke, og selger derfor lite. En aggressiv salgsteknikk kan bety at selgeren har lav tiltro til sitt eget produkt. Det er produktkunnskapen hos den som demonstrerer som ofte overbeviser, ikke «supersalg».

Impulskjøp

Mer enn 80% av kjøp i en dagligvarebutikk skjer på impuls og impuls styrer også mye av kjøpene i andre salgskanaler. Vi trener derfor også på trinnene i en kundesamtale som bygger nettopp på dette – fra å få oppmerksomhet til å overbevise kunden og utløse kjøpsimpulsen.

Ønsker du å bli bedre til å demonstrere, så er dette kurset et bra sted å begynne. I tillegg til kurset får du en oppfølgingsdag i butikk med vår demo-leder Hanne Walstad, som også leder kurset.

Kursledere

Hanne Walstad

Varighet: 1 dag pluss oppfølging