Norsk måltidskultur

kurs

Norsk måltidskultur

Hovedforeleser Inge Johnsen, er ildsjelen bak det fenomenale Liantunet i Trondheim og fikk Ingrid Espelid Hovigs Matkulturpris fra Faglig Matråd i 2017 for sitt arbeid med å gjenreise den norske måltidskulturen. Et av målene er at flere skal samles til måltider rundt bordet. Ikke bare i helg og til fest, men i hverdagen. Hvermansen er Inges betegnelse på «folk flest».

Måltidskultur er tradisjoner og vaner. Ikke (bare) brunost, Kvikk Lunsj, matpakka, vafler og fårikål, men snarere måten vi spiser på og identitet. «God mat skal være en naturlig del av Hvermansen hverdag», sier Inge. Han ser på hvordan Hvermansen igjen kan prioritere annerledes og ta tilbake eierskapet til god lokalmat. Inge mener vi har beveget oss vekk fra matkunnskap, den gamle matkulturen og måltidets betydning pga nedleggelsen av skolekjøkken og husstellskoler og alle industri-halvfabrikata og ferdigmat. Når Inge ser at kunnskap om mat- og måltidskultur settes et stykke ned på folks prioritetsliste mener han vi har mistet noe av det autentiske og gått fra bondekost og husmannskost til et ferdigmat- og posesuppesamfunn.

Matvaner, matkultur og måltidskultur.

Runar Døving er professor i sosialantropologi og har forsket på feltet et par tiår. Runar er en meget aktiv medie-debattant om matvaner, matkultur og måltidskultur. Ikke like aktiv i sosiale medier lenger, men en populær kåsør og foredragsholder. Alltid innsiktsfull, underholdende og gjerne spissformulert. Han mener at vår mat- og måltidskultur først og fremst basert er på forholdet mellom ytelse og nytelse, og at maten vi spiser på hverdagene er noe vi stapper i oss for å bli mette, mens det vi spiser i helgene skal være usunt. Det kommer også fra ham at nordmenn har stor sans for Middelhavets mat og måltidskultur, men egentlig bare til middag. Den kontinentale frokosten med croissant, smør, syltetøy og kaffe ser vi på som usunn og til lunch sverger mange av oss til matpakka. 

Inge og Runar tar deg med på en kunnskapsreise i gamle og nye kulturfenomener, sammenhenger og begivenheter. De ser på hvordan dette har påvirket vår måltidskultur. Kurset gir et godt grunnlag for å planlegge egne markedsaktiviteter, storytelling etc. Du plasserer deg og produktene dine i det gode måltidet og det kulturfellesskapet vi er så stolte av å snakke om, og som Hvermansen må praktisere oftere enn til høytid og fest.

Kursledere

Varighet: 1 kursdag