Annonser
Galåvolden Mydland Holm Gård Kveldemølle

LEAN tankesett – like aktuelt for Lokalmatprodusenten som for Toyota!

Ohno, en legende hos Toyota sa en gang om «Lean»:

− Det eneste vi gjør er å se på hvor lang tid som går fra det øyeblikk kunden gir oss en ordre til det punkt vi får inn pengene. Den tiden forkorter vi gjennom å ta bort det som ikke tilfører verdi for kunden.

Når vi jobber – ta vekk det som ikke tilfører verdi for kunden, tenk kontinuerlig forbedring, sikkerhet, orden og ryddighet, Dette bedrer HMS nivået i virksomheten.

I Lean står flyt i prosessene og kontinuerlig forbedring sentralt. Flyt, for å kunne levere raskt og effektivt, til det beste for kundene. Forenkling og forbedring for å bli den beste versjonen av deg selv og din virksomhet, og derved bli mer lønnsom.

For å oppnå flyt må vi se på arbeidsprosessene, hva vi gjør trinn for trinn, når vi produserer en vare eller en tjeneste. Momenter som påvirker dette er:

  • Overproduksjon – produserer vi mer enn det vi trenger? Eller overleverer vi
  • Opplever vi venting, på råvarer, på de vi skal jobbe sammen med osv.
  • Kan vi bedre logistikken, den interne, varer inn / varer ut til kunder
  • Produserer vi på den mest hensiktsmessige måten
  • Har vi rett mengde og et hensiktsmessig lager. Lett å finne frem
  • Har vi plassert det vi trenger å bruke der vi trenger det, når vi trenger det. Er det orden og ryddighet i lokalene
  • Hva med kvaliteten, er det rett første gang eller plages vi med kvalitetsproblemer

Opplever du plunder og heft i hverdagen? Finn årsaken til problemet og løs problemet, jobb med forenkling og forbedring som en del av det daglig arbeid i virksomheten din. Tenk stadige forbedringer og jobbe slik forbedringshjulet viser

Forbedringshjulet

  • Vi planlegger det vi skal gjøre. NB! Mange hopper for lett over dette og går lett på løsningen
  • Vi gjennomfører det vi har planlagt
    • Vi sjekker at vi har oppnådd det vi ønsket og stiller spørsmålet: Hva lærte vi?
  • Vi setter en standard for det videre arbeidet ut fra det vi har oppnådd, eller at vi må gå en runde til på forbedringshjulet om vi ikke fant en god nok løsning.

Hva kan vi oppnå?
Mer fornøyde kunder. Raskere produksjon og levering. Jobber mer effektivt. Økt lønnsomhet. Bedre HMS. Bedre og jevnere kvalitet.

NB! Vi rekker mer med mindre ressurser ved å jobbe smartere!

Skrevet av Viggo Johannessen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Nyhetsbrevet LokalMatnyttig

Få med deg bransjenyheter, nytt om kursene og annen aktuell informasjon fra Salgslaget AS. Du kan når som helst avslutte abonnementet dersom du ønsker det.

Meld deg på nyhetsbrevet