Annonser
Galåvolden Mydland Holm Gård Kveldemølle

Fra laglederbenken – Journalen nr. 1

Salgslaget er et nettverk av dyktige samarbeidspartnere med bred kompetanse og lang erfaring fra hele verdikjeden. Et samkjørt «alt-på-ett-sted» for kompetanseutvikling og kommersielle tjenester til produsentene.

Wooden Table on Mountain Top with Salad and Salami Platter

Kjære produsenter og produsentvenner – 2021 blir året der vi forhåpentligvis kan si «farvel» til koronaen og ta fatt på gjenoppbygging og reparasjoner etter alle dens negative konsekvenser. Pandemien satte hele samfunnet ut av spill, og for mange produsenter av lokalmat og drikke fikk det alvorlige konsekvenser at kunder og salgskanaler måtte stenge ned. Spesielt gjelder dette innenfor reiseliv og serveringsnæringen, i tillegg til at Bondens Marked, Reko, festivaler etc. ble stengt og kansellert i lang tid, men kom i gang igjen.

Dagligvarekjedene og nettbutikker har hatt en betydelig økning i 2020, så mange produsenter som leverer dit kan også vise god økning. Mange forbrukere har brukt mer penger på kvalitetsmat og drikke og oppdaget hvor mye bra norske kvalitetsprodukter det finnes, så det er all grunn til optimisme etter hvert som koronaen og restriksjonene forsvinner.

Men nå er vi i gang med 2021 og det første nummeret av vårt nyhetsbrev Salgslaget Journalen. Både dette og de kommende numre er dedikert til de mange små og mellomstore produsenter – av mat og drikke og alle som jobber med og for disse produsentene. Som lager kortreist og lokal mat og drikkevarer i høyeste kvalitetssjikt – med og uten alkohol. Dette er selve underlaget som «matnasjonen Norge» skal bygges på, og skal bygget bli stående må underlaget og grunnmuren være solid og av beste sort. Og det er disse produsentene!

Salgslaget Journalen skal fokusere på – og skape engasjement i – aktuelle og viktige saker, bringe nyttig stoff og synspunkter og jobbe for alt som bidrar til at disse produsentene har en lykkelig og lønnsom hverdag. Planene for nyhetsbrevet har vi hatt lenge, og mange ble abonnenter for opp mot et år siden, men så kom koronaen og stoffmengden «ble borte …» for et organ som oss. Men nå kommer det flere nyheter, vi har fått Loven om god handelsskikk og Dagligvaretilsynet, og mange av oss jobber inn mot det vi håper blir en «mindre unormal» hverdag. For «normale» dager, slik vi hadde før, blir det nok fortsatt en stund til vi får tilbake. Hvis de komme i det hele tatt. Bare tenk på effektene av endringer i netthandel, matlaging, hjemlevering, podcaster, direktehandel fra produsenter, digitale møter og konferanser osv. Alt dette blir en del av den nye normalen.

Vi har erfart at det nettopp i slike vanskelige tider er behov for rådgivning, støtte og næringspolitisk arbeid. For oss har det vært krevende, utfordrende og spennende hver eneste dag. Våre fysiske samlinger har vi dessverre ikke kunnet gjennomføre slik vi pleier, og det savner vi. Nå ser vi fremover og vil også videreutvikle vårt tilbud om digitale webinarer og websendinger.

Frode Kristensen, Lagleder

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Nyhetsbrevet LokalMatnyttig

Få med deg bransjenyheter, nytt om kursene og annen aktuell informasjon fra Salgslaget AS. Du kan når som helst avslutte abonnementet dersom du ønsker det.

Meld deg på nyhetsbrevet