Av: Nina Horn Hynne, kommunikasjonssjef i MENY
I MENY satser vi målbevisst på lokalmat, eller matskatter, som vi liker å kalle dem. Hvorfor? Fordi vi skal ha stort utvalg, unike kvalitetsprodukter og mest mulig norsk mat. Vi ønsker å utnytte de norske råvarene og ivareta norsk matkultur. Matskattene tikker av på alt dette.
Dette høres kanskje ut som en tom festtale, men er det ikke. Fra MENY-Lauget i 2011 startet jakten på unike lokalmatprodukter og frem til i dag, har vi samarbeidet med mange hundre norske lokalmatprodusenter. Og hva har vi lært? At de – med lidenskap og kunnskap – lagerkvalitetsprodukter av råvarer i verdensklasse, og at de som oftest har en unik historie og gjerne en bærekraftig tilnærming.
Dette er likevel ikke nok til å få tilstrekkelig salg, som alt koker ned til. Å være i MENY-hyllene gir heller ikke automatisk salg. Forbrukerne må oppdage produktet og være villige til å betale for det. De må skjønne hva som er unikt og kanskje viktigst: Hvordan og når skal de bruke mat- eller drikkevaren? Mange av de små bedriftene, ofte familiebedrifter, har ikke tid eller kompetanse til å jobbe med posisjonering og branding. Her hjelper vi til. Sammen ser vi på kundeinnsikt, markedsdata, USP (unique selling proposition), pakningsdesign, produktnavn og tekster. Egner pølsa seg som pizzatopping, ja, så kanskje det skal stå på pakka. Selger produktet kun før jul, ja, så er det kanskje kun en sesongvare.
Unik delingskultur på tvers
Vi i MENY sitter ikke på alle svarene. Vel så mye kunnskap er i sum samlet hos produsentene selv. Vi har derfor skapt en delingskultur. Hvert år samler vi nær femti lokalmatprodusenter til faglig utveksling – i en sal på dagtid, rundt bålet på kvelden. Her blir trender, produktideer, suksesshistorier og fallgruver delt. Nye samarbeid etableres, både innenfor samme varekategori og på tvers. For kanskje kan spekeskinke smake godt som topping på klippfisk? Og hva om osten vaskes i sider? Og hvorfor ikke ha butikk-demo sammen? Denne delingskulturen er helt unik i norsk dagligvare, og bidrar til å heve nivået over hele fjøla. Det er de prisbelønte norske håndverksostene et bevis på.
I MENY ønsker vi genuint at lokalmatprodusentene skal lykkes. De representerer mangfold, matkultur og innovasjon, og er en utfordrer til store merkevareleverandører. Mange av dem er små eller sårbare, derfor stiller vi ikke like høye krav til rullering, vi forhandler ikke på pris og vi er løsningsorienterte om problemer oppstår. Da de slet med korona-nedstenging i 2020 ga vi 10 prosent av mars/april-omsetningen på lokalmat tilbake, til sammen 10,2 millioner kroner. Vi deler årlig ut et Matskattstipend på kr. 600 000 til spennende utviklingsprosjekter, vi løfter frem matskatter i markedsføringen og vi lærer opp egne ansatte.
Vi har mer enn 4000 matskatter i sortiment fra over 450 produsenter. I fjor omsatte vi for 1,506 milliarder kroner, tilsvarende 7,35 prosent av omsetningen vår. Målet er 10 prosent innen 2025. Det er mye godsaker!