Netthandelen av lokal mat og drikke øker raskt. Og markeder i vekst tiltrekker seg mange «gode hjelpere» for produsentene. På samme måten som grossister og detaljister er det i dagligvaremarkedet. I den digitale verden er hjelperne stort sett nettportaler og selskaper som ønsker å ta over styringen av salget for den enkelte produsenten.
Men det er like viktig i den digitale verden, som i den tradisjonelle dagligvareverden, at du som er produsent er obs på alle kostnader som kommer rennende på hvis du ikke følger nøye med. Gårdsbutikken, Bondens Marked eller Reko er gjerne startpunktet for en del produsenter ut i markedet. På samme måte kan du tenke «skritt for skritt» før du kaster deg ut den digitale verden. Du kan f eks starte i det små med din egen lille nettbutikk.
Du kan f eks starte i det små med din egen lille nettbutikk. I denne glitrende artikkelen av Lasse Walstad i får du en masse gode råd om hvordan du da skal tenke og hvordan du skal gjøre det. Ønsker du å få mer informasjon, f eks hvis du tenker på å gå sammen med noen andre produsenter for å lage deres egen nettbutikk, så kan du ta kontakt med meg. Salgslaget samarbeider med de som står bak nettsidelab.no og kan kople dere, evt også hjelpe dere med arbeidet.
25 TIPS FOR Å LYKKES MED NETTBUTIKKEN DIN
Av Lasse Walstad, Forretningsutvikler
1. God brukeropplevelse
En av de beste måtene å skille seg ut på er ved et godt design. Nettstedet ditt bør ikke bare se profesjonelt ut, men også unikt. Designet må også være praktisk for å gjøre det enkelt å handle for kunden. Produktkategoriene må være oversiktlige, og kunden må kunne fullføre bestilling og betaling raskt.
2. Kundestøtte på nett
God kundestøtte bygger tillit til kundene dine. Dersom du hjelper dem gjennom prosessen, er sjansene større for at de velger deg fremfor konkurrentene. Kan du tilby ekstra støtte som det lille ekstra som skiller deg fra andre i samme nisje?
3. Tilby varierte betalingsmetoder
Sørg for at kundene har mulighet til å velge foretrukket betalingsmetode for å lykkes med nettbutikk. Betalingsmetodene må være trygge og sikre i bruk. Du kan for eksempel tilby kundene betaling med VISA, Mastercard og PayPal.
4. Legg vekt på produktbeskrivelser
Det virker kanskje innlysende, men du bør ha en detaljert og nøyaktig produktbeskrivelse. Teksten bør oppmuntre til salg og gjøre produktet så fristende som mulig. Det er også veldig viktig å legge ved flotte bilder.
5. Gjør det lett å returnere produkter
Mulighet for å returnere produkter øker tilliten, særlig om det er snakk om nye kunder som ikke kjenner til deg og produktene dine. Sørg for at kundene kan returnere produkter så lett som mulig.
6. God hastighet
Pass på at du optimaliserer nettstedet for hastighet for å lykkes med nettbutikken din. Trege nettsider kan være nok til at potensielle kunder trykker seg videre. Hvor ofte har du gått ut av et nettsted i frustrasjon over hvor lang tid det tar?
7. Fokuser på mobilvennlighet
Stadig flere velger å shoppe fra mobilen, og mobilvennlige nettsider blir stadig viktigere for å lykkes med nettbutikk. Du går glipp av salgsmuligheter ved å ikke optimalisere nettbutikken for mobil.
8. Økt synlighet med SEO
Til daglig finnes det omtrent 50 millioner Google-søk i Norge. Derfor bør du også bruke søkemotoroptimalisering (SEO) når du markedsfører nettstedet ditt. Målet med SEO er å få nettstedet ditt til å rangere høyere i Google-søk, basert på spesifikke søkeord.
Du må gjennomføre en god søkeordsanalyse før du starter SEO-kampanjen din. Prøv å finne søkeord som målgruppen din bruker i Google. Velg søkeord med lav konkurranse, men som likevel får nok trafikk til å gjøre det verdt innsatsen.
9. Velg riktig foretaksform
Det finnes to typer foretak du kan bruke når du skal starte nettbutikken din; enkeltpersonforetak og aksjeselskap. Et aksjeselskap (AS) krever mer enn 30 000 kr i egenkapital, mens et enkeltpersonforetak (ENK) tar all økonomisk risiko 10. Sett opp et budsjett
For å lage et realistisk budsjett er det viktig å forstå hva kostnadene dine er og hvor mye du realistisk kan forvente å tjene. En måte å beregne bruttofortjenesten på er å dele salgsprisen på produktene med den totale kostnaden for disse produktene (inkludert eventuelle gjeldende avgifter).
Det er også viktig å vurdere gjennomsnittlige salgspriser og enhetskostnader når du lager et budsjett for å sikre at du tjener nok penger på hvert produkt som selges. En god tommelfingerregel er å sette av minst 35 % av inntekten til markedsføring og faste utgifter for å dekke kostnadene forbundet med å drive virksomheten din.
11. Ha en tydelig idé for nettbutikken din
Du kan fokusere på én spesifikk nisje eller tilby et bredt utvalg under én kategori. Uansett hva du velger, må du ha en klar tanke bak nettbutikken din. Det vil gjøre det mye enklere når du skal posisjonere deg på markedet ditt.
12. Bruk tid på forretningsplanen din
Det er viktig å kjenne kundene dine. Hvorfor vil de kjøpe fra deg? Hvilke problemer har de som du kan løse? Hvordan vil de finne butikken din? Vurder kundenes behov og forventninger før du utvikler en forretningsplan.
Planen beskriver også hvordan butikken skal generere inntekter og tjene penger. Du øker sjansen for å lykkes med nettbutikken din ved å studere markedet og konkurrentene dine, og deretter bruke informasjonen til å sette opp en plan for hva du bør gjøre.
13. Velg riktig nettadresse og firmanavn
Velg et navn som både reflekterer nettbutikken din, samt resonnerer med målgruppen. Det kan så absolutt være en fordel at butikknavn, nettadresse og firmanavn er de samme. Likt navn er mindre forvirrende for kundene dine. Skal du drive flere nettbutikker under samme foretak, kan du velge et mer generelt firmanavn.
14. Bruk en fleksibel nettbutikkløsning
En god nettbutikkløsning er utrolig viktig for å lykkes med nettbutikk. Ikke bare skal det være enkelt å lage et proft design, men løsningen må ha nyttige verktøy som gjør det enkelt å drive nettbutikken.
Her kan du lese vår store sammenligning av nettbutikkbyggere
15. Velg egnet fraktløsning
Skap gode kunderelasjoner ved å være tydelig om frakttider, samt oppfylle eller overgå dem. Du må velge en løsning som automatisk beregner fraktkostnaden og har god integrasjon med Bring, Postnord, Helthjem eller andre leverandører som du vil bruke.
16. Bruk god tid på kundeundersøkelser for å lykkes med nettbutikk
Det er viktig å vite hvem du skriver for og hva du vil at de skal gjøre. Jo mer informasjon du har om målgruppen, desto bedre kan du skreddersy innholdet ditt for å passe den. Dermed blir det også sannsynlig er det at målgruppen engasjerer seg. Undersøkelser hjelper deg å få en bedre forståelse av kundene dine og deres behov, noe som gjør det lettere for deg å levere det de ønsker.
17. Sett deg grundig inn i regnskap
Dersom nettbutikken din ikke har gode rutiner for regnskap, så kan det koste deg dyrt på sikt. Velg alltid et regnskapsprogram med gode integrasjonsmuligheter for nettbutikken din. Et regnskapsprogram bør ikke bare inneholde det vanlige regnskapet, men også tjenesteleveranse, salg av produkter og annen informasjon om butikkens virksomhet.
Du gjør det enkelt for deg selv ved å velge et regnskapsprogram som “snakker” med nettbutikkløsningen, slik at bestillinger, kunder og betalinger automatisk overføres til systemet og registreres i sanntid.
18. Følg med på salgsstatistikk
Nettbutikkene lanseres med rapporter som forteller deg hvilke produkttyper som selger og lønnsomheten knyttet til omsetningen av de ulike varegruppene. Dette gir deg viktig informasjon som du kan bruke til å optimalisere salg og dermed også lykkes med nettbutikk.
19. Sett opp pixels riktig om du skal annonsere
Ønsker du å annonsere på Facebook, bør du i så fall måle kampanjene dine med konverteringspiksler for å få gode resultater fra Facebook-annonser. Du må kunne måle resultatene for å gjøre endringer ved behov. Opprett bedriftsprofil for å komme i gang.
Du kan deretter sette opp målrettingsparametere, for eksempel alder, plassering, interesser og mer. Du kan også opprette tilpassede målgrupper basert på disse målrettingskriteriene eller målrette mot personer som allerede har samhandlet med siden eller nettstedet ditt tidligere.
20. Vurder å bruke Google AdWords
Kostnaden for Google-annonsering kan variere avhengig av størrelsen på kampanjen din, men du kan alltid vurdere AdWords hvis du har budsjett til å gjøre det. Disse annonsene vises på søkeresultatsider og nettsteder som er en del av Google 21. Skriv innhold som selger
Trafikk er livsnerven til enhver bedrift, og effektiv markedsføring er nøkkelen til å få trafikk. Det er mange måter å generere trafikk på, men noen er mer effektive enn andre. Ved å bruke en effektiv blanding av online og offline metoder, kan du skape en god strategi som bringer inn potensielle kunder.
Jobben din er likevel så vidt i gang med trafikken – du må også konvertere de besøkende til betalende kunder. For å fange oppmerksomhet og engasjere kunder, skriv om problemene som dine produkter eller tjenester løser på en engasjerende måte. Sørg for at innholdet ditt er relevant for målgruppen din, og publisér regelmessig med verdifull informasjon for leserne. Dette vil gjøre det mer sannsynlig at de kjøper fra deg.
22. Planlegg tiden din godt
Det er mange faktorer som påvirker suksessen til en nettbutikk. Det viktigste er tiden som er avsatt til det. Skal du lykkes, må du sette av tid til ulike aktiviteter som å undersøke og finne produkter å selge og drive nettsiden. Vær konsekvent med oppdateringer og markedsføring. Hvis du nettopp har begynt, er det en god idé å begynne i det små og vokse derfra. Prøv å legge til noen få produkter om gangen og se hva som fungerer best for deg.
23. Gi kundene mulighet til å utsette betaling
Hvis du ønsker å gjøre det mer attraktivt for kunder å kjøpe fra nettbutikken din, kan du tilby utsatt betaling. Du trenger et slags finansieringsselskap om bord som vil låne deg penger på forhånd og deretter kreve inn betaling fra kunden din på et senere tidspunkt. Et godt eksempel på dette er Klarna og Collector.
24. Få kundeomtaler
Det er mer sannsynlig at kunder kjøper et produkt hvis de kan lese anmeldelser fra andre kunder. Anmeldelser gir verdifull informasjon om produktet og kundens opplevelse, og dermed øker sjansen for at du vil lykkes med nettbutikk.
Nettbutikker kan få anmeldelser ved å bruke ulike verktøy og strategier. En av dem er å legge til en anmeldelsesseksjon på nettstedet til butikken din, noe du kan gjøre ved å installere en tredjepartsapp eller ved å legge til en plugin på nettstedet ditt. Du kan også be om anmeldelser via epost eller sosiale medier.
25. Gode tilbud og kampanjer
Vi lever i internettets tidsalder, hvor folk hele tiden leter etter tilbud og rabatter. Nettbutikker er intet unntak fra denne trenden. En fin måte å øke salget på er å tilby kampanjer og tilbud. Dra også fordel av “travle” handleperioder som Black Friday og nyttårssalg for å lykkes med nettbutikken din.
Januar | 16 | Den internasjonale Hot and Spicy Food Day |
17 | Grisens dag | |
18 | Den internasjonale Oste-dagen | |
21 | Fullkorndagen | |
Februar | 6 | Den internasjonale Frozen Yoghurt-Dagen |
9 | Den internasjonale Pizza-dagen | |
14 | Valentinsdag, fastelavn og morsdag | |
16 | Feitetirsdag | |
25 | Den internasjonale Pannekake-dagen | |
Mars | 6 | Fiskens dag |
9 | Den internasjonale Kjøttbolle-dagen | |
17 | Gudbrandsdalsostens dag | |
22 | Verdens Vann-dag | |
25 | Vaffel-dagen | |
25 | Den store Brennevins-dagen | |
April | 1 | Surdeigsdagen |
4 | Den internasjonale Gulrot-Dagen | |
8 | Kakedagen | |
17 | Den internasjonale Småbrukar-dagen | |
29 | Stopp matsvinn-dagen | |
Mai | 1 | Arbeidernes Dag og Årets første grilldag |
6 | Den internasjonale No Diet-Dagen | |
17 | Norges nasjonaldag – Festmat til alle måltider | |
19 | Verdens Bake-Dag | |
20 | Verdens Honningbie-dag | |
28 | Den internasjonale Hamburger-dagen | |
Juni | 1 | Verdens Melke-dag |
12 | Sjømatens dag | |
15 | Sildas nasjonaldag | |
15 | Verdens Gin-Dag | |
18 | Skolebrødets dag | |
18 | Den internasjonale Sushi-dagen | |
23 | Sankthans | |
25 | Geitostdagen | |
Juli | 7 | Verdens Sjokolade-dag |
13 | Den internasjonale French Fries (Pommes Frites)-Dagen | |
21 | Den internasjonale Iskrem-dagen | |
29 | Olsok | |
August | 7 | Den internasjonale Øl-dagen |
September | 5 | Den internasjonale Bacon-dagen |
7 | Verdens Salami-Dag | |
29 | Den internasjonale Kaffe-dagen | |
29 | Den internasjonale Kaffe-dagen | |
Siste tirsdag | Den norske Eple-dagen | |
Siste torsdag | Fårikålens Festdag | |
Oktober | 4 | Kanelbollens dag |
4 | Verdens Taco-Dag | |
Onsdag i uke 40 | Potetdagen | |
Første onsdag | Lutefisksesongen starter | |
4 | Kanelbollens dag | |
10 | Verdens Grøt-dag | |
Andre torsdag | Verdens Kylling-dag | |
Andre fredag | Verdens Egg-dag | |
16 | Verdens Brød-dag | |
17 | Verdens Mat-dag | |
19 | Den internasjonale Gin&Tonic-dagen | |
20 | International Chefs Day | |
25 | Verdens Pasta-dag | |
November | 11 | Mortensgås |
Fjerde søndag | Thanksgiving | |
Desember | 4 | Den internasjonale Cookie-Dagen |
13 | Luciadagen | |
15 | Den internasjonale Te-dagen | |
24 | Julaften |