Annonser
Galåvolden Mydland Holm Gård Kveldemølle

6 ting du som lokalmatprodusent bør vite når du søker hjelp og rådgivning

Som produsent av lokalmat og drikke er du ekspert på råvarene dine, produksjonen og håndverket bak produktet. Men innenfor markedsføring, organisering av drift, priskalkulasjon, bærekraft, bruk av sosiale medier og e-handel, kan det hos mange være utfordrende å navigere i det komplekse landskapet.

En raskt skiftende matbransje med trender, teknologiutvikling og endrede markedskrav gir et økende behov for tilpasset kompetanse. For å sikre at du lykkes med å få produktene dine ut i markedet, er det viktig å samarbeide med fagfolk som kan hjelpe deg med disse kommersielle aspektene, ikke minst gjøre deg selv bedre. 

Oxford Research har nylig publisert en rapport om kompetansebehov og -tilbud for lokale produsenter, der det kartlegges hvordan dagens offentlige tilbud står i forhold til produsentenes behov.  Rapporten trekker frem flere kritiske utfordringer i denne sammenhengen. Hovedkonklusjonen er at dagens offentlige kompetansetilbud mangler fokus på de nevnte kommersielle fagområder og derfor ikke har et tilstrekkelig tilbud som møter de lokale produsentenes behov.  Dette har sikkert du og flere med deg kjent på kroppen.

LES OGSÅ: Ta kompetanse- utvikling for lokale produsenter på alvor

Det følgende er en oversikt over hva du bør se etter når du skal finne de beste folkene til å hjelpe deg med disse utfordringene. Her kan vi i Salgslaget hjelpe deg enten med våre egne fagfolk eller henvise deg videre til nødvendig ekspertise.  

  1. Kompetanse på lokalmat og næringsmiddelindustrien

Det første og viktigste aspektet når du skal finne kommersielle samarbeidspartnere er å forsikre deg om at de har praktisk erfaring med og forståelse for lokalmat og markedet, ikke eksperter med generell markedsføringserfaring. For det er avgjørende at de også forstår de spesifikke utfordringene knyttet til f eks produksjon av lokal mat og drikke, distribusjon og krav til logistikk, lover og reguleringer, kalkyler, mattrygghet, emballasje og kvalitetsstandarder etc. Det sikrer at ditt produkt oppfyller kravene i markedet.

2. Erfaring med merkevarebygging for lokale produsenter

Lokale produsenter står ofte overfor unike utfordringer med å bygge en merkevare som skiller seg ut i markedet. En samarbeidspartner bør kunne vise til tidligere erfaring med merkevarebygging for små bedrifter, spesielt innen lokalmat eller drikke. De bør kunne hjelpe deg med å finne ditt unike verdiforslag – det som gjør produktene dine spesielle – og kommunisere dette effektivt til forbrukerne. En autentisk og tydelig merkevareprofil kan være avgjørende for å nå fram til kunder som er opptatt av bærekraft, lokal produksjon og kvalitet.

3. Kunnskap om distribusjon og logistikkløsninger

Logistikk er en av de største utfordringene for lokale produsenter. Derfor bør fagfolk du samarbeider med ha god forståelse for ulike logistikkløsninger, grossistproblematikk etc for lokalmat og drikke. I Salgslaget vektlegger vi å hjelpe deg med å få produktene dine ut i markedet på en kostnadseffektiv måte. Dette kan inkludere å forhandle avtaler med grossister, finne egnede kanaler for direktesalg eller bruke digitale plattformer for å nå ut til flere kunder.

4. Økonomisk rådgivning med fokus på lokalmatsektoren

Økonomiske utfordringer er ofte en barriere for vekst for mange lokale produsenter. Når du velger en kommersiell partner, er det viktig å finne noen som har spesifikk erfaring med økonomistyring innenfor lokal produksjon og gjerne landbruk. I Salgslagets hefte «Veien til markedet» anbefaler vi at du ser etter rådgivere som kan hjelpe deg med kalkyler og budsjett, prisstrategi og investeringer samt å finne frem blant offentlige støtteordninger for lokale produsenter. Mange produsenter har også nytte av rådgivning rundt kostnadsbesparende tiltak, og hvordan de kan øke lønnsomheten uten å gå på akkord med kvaliteten.

5. Digital kompetanse og tilstedeværelse

I en tid hvor digitale kanaler blir stadig viktigere for markedsføring og salg, er det avgjørende at de fagfolkene du skal samarbeide med har solid kompetanse innen digital markedsføring. Dette inkluderer kunnskap om sosiale medier, nettsidedesign, e-handel og bruk av plattformer som kan nå forbrukere direkte. Vi i Salgslaget anbefaler at disse fagfolkene må kunne hjelpe deg med innholdsmarkedsføring, bruk av sosiale medier for å skape engasjement rundt produktene dine og selvsagt søkemotoroptimalisering (SEO) slik at din nettside blir synlig for potensielle kunder.

6. Forståelse av regelverk og bærekraftige praksiser

Krav til bærekraft og sporbarhet blir stadig viktigere innenfor all produksjon av mat og drikke. Forbrukerne ønsker produkter som er produsert på en miljøvennlig og etisk måte, og her har lokale produkter i utgangspunktet et fortrinn. Lokale produsenters møte med bærekraft kan være et konkurransefortrinn og en kjernefaktor som påvirker forbrukerens valg.

Derfor er det viktig å finne partnere som har en god forståelse av disse forventningene samt til miljøvennlig produksjon, sirkulær økonomi og avfallsreduksjon i tillegg til de strenge kravene til dokumentasjon, mattrygghet og produktmerking både i Norge og internasjonalt, som du også må forholde deg til. Det er også viktig å bruke rådgivere som kan kommunisere dine bærekraftstiltak utad for å øke omdømme og salg.

Å finne de rette folkene til å hjelpe deg som lokal produsent med dine kommersielle utfordringer handler kort sagt om å finne eksperter som har praktisk erfaring med lokalmat og -drikke. Ved å fokusere på spesialister innen merkevarebygging, logistikk, økonomi, digital markedsføring og regelverk, kan du bygge et solid fundament for å ta produktene dine ut til et bredere marked.

I Salgslagets hefte «Veien til markedet» får du flere gode råd om dette, og vi som jobber i Salgslaget hjelper deg gjerne videre på veien

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Nyhetsbrevet LokalMatnyttig

Få med deg bransjenyheter, nytt om kursene og annen aktuell informasjon fra Salgslaget AS. Du kan når som helst avslutte abonnementet dersom du ønsker det.

Meld deg på nyhetsbrevet