På rett kurs?
- februar 28, 2021
- 10:05 pm
Salgslagets kurs skiller seg fra de aller fleste andre kurs. For på våre kurs møter du aktive kursledere med lang, praktisk erfaring og kompetanse på sine fagområder. Dette er ikke bare foredrag der du bare får høre generelt om «hva» du bør gjøre – våre kursledere viser deg også «hvordan» du gjør det og hvordan du kommer i mål

Det har blitt lysere tider og et 2021 med nye muligheter. Vi legger korona-året 2020 bak oss, gleder oss over at vaksineringen er i gang og at dagene blir lengre. Gledelig er det også å se at salget av lokalmat økte når matfestivaler, Bondens Marked, Reko-ringene m.fl. ikke lenger måtte innstille det aller meste. Men folk flest har oppdaget fortreffeligheten av lokal mat og drikke, ikke minst der de kan møte produsentene og kommunisere direkte om produktene. Enten digitalt eller personlig.
Det skal bli spennende å følge denne utviklingen. Og Salgslaget skal ikke bare følge den – vi vil derimot hjelpe produsentene i arbeidet med å forme utviklingen. Da gjelder det for produsentene å velge rett kurs, i det som mange kan oppleve som ukjent terreng, på veien til markedet.
Rett kurs betyr heller ikke bare valg av retning. Et gammelt ordtak sier at «den som tror han er ferdig utlært er ikke utlært, men ferdig.» Når vi i Salgslaget snakker kurs tenker vi også på kunnskap og kompetanseutvikling. Også da gjelder det å velge «rett kurs».
Vi har kjørt kurs siden vi startet opp, så egentlig er dette ikke en sak for et nyhetsbrev. Men vi oppdaterer hele tiden innholdet og etter at koronaen kom har mange ikke hatt tid til å tenke på kurs. Så dette er like mye en påminnelse.
Vi skreddersyr også kurs til grupper, så hvis du går sammen med noen andre produsenter lager vi gjerne et spesialkurs. Målet for alle våre kurs er uansett både å øke de deltakende produsentenes inntekter og få ned utgiftene.

I dette nyhetsbrevet nevner vi et utvalg av kursene. De følgende kursene dekker problemstillinger som er spesielt viktige for deg nå som 2021 gir både nye muligheter og nye utfordringer.
Kurs: Unngå å møte veggen
Dette kurset tar for seg psykiske og fysiske signaler du skal være obs på for å unngå veggen. Men hva gjør du hvis det allikevel skjer? Og hvordan kommer du deg videre? Her møter du blant andre bonde Arnt Harald Stange og psykolog Espen Walstad. Kurset gir deg inspirasjon til veien videre, så tenk deg om – har du noen du ønsker å få med på kurset?
Kurs: Produktdemo – fra gårdsbutikk til supermarked
Dette kurset viser ser deg hvordan du skal møte forbrukere ansikt-til-ansikt og fortelle om produktet ditt. Du må være trygg på deg selv og stolt av produktet ditt når du presenterer det og hva som gjør det spesielt. Dette er viktig enten du står i din egen gårdsbutikk, på et marked, en festival eller i et supermarked. I tillegg til kurset får du en egen oppfølgingsdag med kursleder Hanne Walstad.
Kurs: Verdikjeden, kostnader i logistikk og produsentsamarbeid
Verdikjeden, kostnader i logistikk og produsentsamarbeid er ofte tre sider av samme sak. Verdikjeden er produktets gang fra deg som produsent og helt frem til sluttkunden. Logistikk kalles ofte bransjens siste kamparena der det gjelder å forstå sammenhengene og sikre at du får din rettmessige andel av det kunden betaler. Å samarbeide med andre produsenter er en god løsning på mange utfordringer. Det er mange likheter i de ulike salgskanalene, men også mange forskjeller. Du møter derfor Salgslagets daglige leder Frode Kristensen og én eller flere logistikk-eksperter, basert på kursdeltakernes ønsker og behov.
Kurs: Kostnadsmodeller, kalkyler, lønnsomhet og Lean
Kostnadsmodeller, kalkyler, lønnsomhet og Lean tar deg flere skritt videre i økonomi og kalkulering. Basert på dine egne kostnader ser du fortjenesten og dekningsgraden på de ulike produktene. Dermed kan du se hvilken salgsnedgang du tåler med ulike prisøkninger, eller hvilken salgsøkning du må ha hvis du reduserer prisen etc. Og vi viser deg hvordan du utnytter alt dette i salgs- og markedsplaner og -arbeid? Lean, som betyr slank, er ikke et moteord i Salgslaget. Lean handler om å skape effektive arbeids- og informasjonsprosesser ved å ha fokus på det som skaper verdi for kunden og fjerne det som ikke gjør det. Dette betyr sparte kostnader og lavere tidsbruk for deg selv. Det er Viggo Johannessen fra Kiwa Teknologisk Institutt som leder an sammen med Salgslagets daglige leder Frode Kristensen.
TRENGER DU STØTTE TIL KURSDELTAGELSE?
Kursene er ikke gratis, Men både Kompetansenettverkene, Innovasjon Norge og fylkeskommunene kan bevilge deg – og ev. samarbeidende produsenter – de nødvendige midler for å ta ett eller flere av kursene.
Ta kontakt med oss dersom du lurer på noe i forbindelse med kursene.