På oppdrag for Salgslaget

Etter 40 år som salgsleder og selger i sterke merkevare selskaper, har jeg, Stig H. Johansen, hatt mitt første oppdrag som samarbeidspartner i  Salgslaget. Et spennende oppdrag på Vestlandet for en lokal produsent, sammen med Salgslagets leder Frode Kristensen. 

I Salgslagets ånd startet vi reisen søndag formiddag, for å få meste mulig tid med oppdragsgiver fra mandag morgen. Og Salgslagets ånd er spesiell, fokusert på produsentenes beste og det vi kan hjelpe dem med.

I bil fra Sandvika fikk vi en naturopplevelse av de sjeldne. Uten en sky på himmelen kjørte vi opp Hallingdal forbi Gol, Geilo og Ustaoset, videre over Hardangervidda, ned Måbødalen med det spektakulære skue av Vøringsfossen. Så over Hardangerbroen og videre på smale veier innover i vakre Hardanger. Ikke rart at turister i bil elsker å kjøre rundt i det vakre landet vårt. På samme måte som de mange som produserer lokal mat og drikke får turistene til å elske det de kan spise og drikke underveis og der de overnatter. 

Etter seks  timer i bil, var vi endelig fremme på hotellet.  Rask innsjekking og direkte ned til møtebordet. Salgslaget sløser ikke med tiden! Vi benyttet søndag ettermiddag og kveld til forberedelser, disposisjon og prioriteringer for møtene mandag og tirsdag. I tillegg et formøte med daglig leder hos oppdragsgiver, som ga oss en god brief, slik at vi skulle få to gode effektive møtedager.  

Mandag morgen var vi på plass hos produsent og oppdragsgiver, klare til å ta fatt på agendaen vi hadde lagt til grunn kvelden før. Førsteinntrykket var det fantastiske engasjementet fra eiere  som også jobbet i produksjonen og i styre og administrasjon. Alle eierne er bønder med egen gårdsdrift og dagene fulle med drift av gården. Allikevel et fantastisk engasjement for produksjon av lokale produkter i egne produksjonslokaler.

Å lansere lokale produkter for det store dagligvare markedet, HORECA og KBS, krever mye. Råstofftilgang og produksjon av produktene med jevn god kvalitet er selve bunnbordet i prosjektet. 

Det vi i Salgslaget var bedt om å bidra med hjelp til var:

  • Komplettere og kvalitetssikre kostnadsbildet
  • Produktkalkyle
  • Produksjonskapasitet
  • Produksjonsfrekvens
  • Prisstrategi i markedets ulike salgskanaler
  • Beregne sannsynlig markedspris i omsetningsleddene
  • 0-punkts analyse og kritisk volum for lønnsomhet
  • Konkurrentanalyse
  • Design på forbrukerpakning
  • Emballasje på forbruker- og detaljistforpakning
  • Branding av produktene
  • Registrering av GTIN (Global Trade Item Number) og EPD (Environmental Product Declaration)
  • Definereproduktfordeler for konsument
  • Definere produktfordeler for handel og kunder
  • Sannsynlig listing hos dagligvarekjedene og ønsket prioritet
  • Logistikk og distribusjonsløsning
  • Ønsket hylleplass i dagligvarehandelen
  • Påvirkning og markedsføring
  • Innsalgsstrategi

Med ovenstående på blokka, hadde vi konstruktive diskusjoner om alternative løsninger fra morgen til kveld. Det viktigste var at produsenten selv tok beslutningene og at vi sammen la opp en plan for videre fremdrift, mot økt satsing i markedets ulike kanaler.

Å møte topp engasjerte eiere, ansatte og ledere med en klar visjon om hvor man vil, smitter fort over på oss i Salgslaget. Her ser vi muligheter for produsenten  i prosessen mot full utrulling i markedet. 

Tirsdag ettermiddag gikk ferden tilbake til Sandvika. Tok oss tid til en liten stopp på toppen av Vøringsfossen, spaserte ut på utsiktspunktene. Mektig opplevelse! Tiden i bilen hjemover ble heftig benyttet til oppsummering fra møtedagene, samt flere oppfølgingssamtaler på telefon. Sånn jobber Salgslaget!

Dette var en spennende og ny hverdag for meg, jeg gleder meg til fortsettelsen og håper mange produsenter ser fordelene ved å benytte seg av erfaringsformidling som Salgslaget er alene om å tilby.

Heia SALGSLAGET! 
Stig H. Johansen