Annonser
Galåvolden Mydland Holm Gård Kveldemølle

Lokalmatdagen vil du ikke gå glipp av – vi sees 22. april!

Kjære lokale produsent av mat og drikke, du som er ansatt hos en produsent, du som selger eller serverer lokal mat eller drikke, du som er kunde hos Salgslaget eller venn av Salgslaget. Dette er arrangementet du ikke vil gå glipp av!

Lønnsomhet er avgjørende for deg som er lokal produsent av mat eller drikke. Tjener du ikke penger på å lage og selge produktene dine med stolthet, så er det liten vits i å holde på. Du skal kunne ha et godt liv av inntekten som salget gir deg fordi du er dyktig og fordi du er etterspurt. Og du ønsker at det skal fortsette sånn i lang tid, det skulle bare mangle.

Mange elementer og aktiviteter skal stemme for at dette skal skje. På Lokalmatdagen 2024 ser vi på viktige aktiviteter som påvirker lønnsomheten din langs verdikjeden, både de som skaper utgifter og de som gir inntekter.

  • 0900 – 0930 Ankomst, registrering, kaffe, velkommen.  Jørgen Roll.
  • 0930 – 1015 Viseadm dir Jørgen Eskeland i Asko vil fortelle om posisjonen for lokal mat og drikke i Asko, med fokus på utviklingen i kostnadsbildet og kalkylemodeller gjennom årene
  • 1015 – 1045 Dr Philos Virginie Amilien ved Oslo Met ser på hva «lokalmat» betyr, hvorfor ulike definisjoner brukes og flere andre viktige momenter i vurderingen av «lokalmat». Viriginie tar oss gjennom endringer de siste 25 årene.
  • 1045 – 1100 Kaffepause
  • 1100 – 1145 Seniorforsker Gunnar Vittersø ved Oslo Met tar for seg folks matkunnskap. Ser vi stadig flere avlærte forbrukere fordi viktig matkunnskap har forsvunnet?
  • 1145 – 1315 Executive chef Petter Wahl Sekne i Fursetgruppen er kjent for mange som kjøkkensjefen på den norske paviljongen i Grüne Woche. Petter har satt sammen en god norsk lunsjmeny og vil fortelle om sitt syn på lokale produkter og produsenter
  • 1315 – 1345 Merkevaren Gudbrandsdalsost lever i Gudbrandsdalen! Daglig leder Elizabeth Hartmann i kommunikasjonsbyrået Siste Skrik vil fortelle om 14 års hardt arbeid for å redde Gudbrandsdalsosten. Det endte godt og vi får høre hvordan arbeidet foregikk.
  • 1345 – 1415 Bondens Marked blir en stadig viktigere salgskanal for mange lokale produsenter. Her er det ikke prisjegerne som er målgruppen, derfor kan man si at produktene er litt dyrere – for kvalitetens skyld! Leder Randi Ledaal Gjertsen i Bondens Marked Norge gir oss et innblikk i sine tanker og planer for fremtiden.
  • 1415 – 1445 Lykkelig som liten, heter det i ordtaket. «Selg mindre, men tjen mer» kan være en vei å gå for produsenter som ikke har tilstrekkelig kontroll på lønnsomheten. Samarbeidspartner Viggo Johannessen i Salgslaget skal vise oss de mange fordelene med å jobbe riktig med kalkyler, budsjett og lønnsomhetskontroll
  • 1445 – 1500 Kaffepause
  • 1500 – 1530 Salgslaget har fått et prosjekt fra Landbruksdirektoratet med å utvikle et komplett tilbud av kommersielle kurs og tjenester til lokale produsenter av mat og drikke. Produsentene skal bli bedre på å jobbe med de sentrale aktivitetene i alle salgskanaler – fra gårdsbutikk til supermarked og nettbutikk. Daglig leder Frode Kristensen i Salgslaget vil gi et innblikk i prosjektet
  • 1530 – 1600 Siste post for dagen er oppsummering og spørsmål

I tillegg til dette fagprogrammet så vil Salgslaget stille med flere av sine samarbeidspartnere som der og da kan gi deg gratis gode råd innenfor sine respektive fagområder.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Nyhetsbrevet LokalMatnyttig

Få med deg bransjenyheter, nytt om kursene og annen aktuell informasjon fra Salgslaget AS. Du kan når som helst avslutte abonnementet dersom du ønsker det.

Meld deg på nyhetsbrevet