Fra laglederbenken - Journalen nr. 4

Selv om maten kommer helskinnet frem til forbruker fra bonden, så ribbes pengestrømmen i motsatt retning. Hvorfor er det slik?

Foregangsprodusentene Mats Jacobsen og Kristoffer Evang på Smakfestivalen i Tromsø 2018. Fotograf: Lise von Krogh.

Kompetanseutvikling for produsenter av lokal mat og drikke er kjernen i Salgslaget. For også små og mellom-store produsenter av lokal mat og drikke må nemlig ha en best mulig forståelse av det «spillet» som markedet er, uansett salgskanal. Det gjelder både økonomi, logistikk og ulike salgs- og markedsaktiviteter. For at de skal kunne kvalitetssikre sine egne kalkyler og logistikk – de to viktigste «kamparenaene» i verdikjeden.

Forhandlingene om høstens kjedeavtaler og tilhørende aktiviteter er i gang. Og matfestivaler, markeder, Reko osv. planlegges for fullt. Derfor er slike regnestykker viktige. Som produsent må du ha tallene klare før du inngår bindende avtaler:

  • Lønner det seg å levere til den og den kjeden eller butikken?

  • Tar grossisten urimelig høy fortjeneste for å kjøre og lagre produktene?

  • Skal du delta på den og den festivalen eller markedet osv.?

  • Hva blir igjen til deg selv når kjøring, bompenger og lønn tas med i regnestykket?

  • Tjener du for lite, blir produktet for dyrt, skal du bare holde deg til gårdsbutikken og nærområdet?

Dette er kompetansebygging. Som produsenter kan lære på kurs, webinar, besøk eller andre læringsarenaer. Men vær kritisk til det du tilbys – som produsent må du vite ikke bare hva du bør gjøre, men også hvordan du skal gjøre det for å komme i mål. Praktisk kompetansebygging …

Husk at det ikke kan settes likhetstegn mellom ulike tjenester eller kurs selv om de har mer eller mindre likt navn. Du må også gjøre en kvalitetssjekk på både kursledere og kursinnhold for å unngå å gå i fella. Og apropos felle:

«I en musefelle er det alltid gratis ost!» Så når noen tilbyr gratis kurs eller opplæring så sjekk hva som «følger med».

Kjappe kurs og «quick fix» har også økt i løpet av det siste året med veksten i bruk av sosiale medier og nettmøter. Men ville du tatt flysertifikat med et lite webinar og to kveldskurs? Grundighet og kompetanse gjelder også for å kunne håndtere lokale produkter på en lønnsom måte.

Utviklingen og kompetansekravene utvikler seg hele tiden og nye ferdigheter kreves.

Som det står i innledningen – hvis du tror du er ferdig utlært så er du ikke utlært, men ferdig! Så i all beskjedenhet må jeg informere om at hos oss i Salgslaget får du som er produsent grunnleggende opplæring i mer enn økonomi, logistikk og markedsforståelse. Vi har spesialister i fagområder som f.eks. LEAN, automatisk varepåfylling, GTIN- og EPD-registrering, mat- og måltidskultur, eksport, kommersiell bruk av markedsdata, psykologi for lokalmatprodusenter (unngå å møte «veggen»), nettverksbygging og lagkultur, historiefortelling, søknadsskriving, merking og veiledning i forskrifter. Og jeg kunne nevnt enda flere kurs og tjenester som Salgslaget er alene om.

Men nå er det straks sommer og ferie for mange, noen fortjente dagers avslapning blir det forhåpentligvis for de fleste.

Og skulle du mangle godt lesestoff i sommer så kan jeg anbefale de foregående Journalen nr 1, 2 og 3 samt veiledningsheftet «Veien til markedet».

Ha en riktig god sommer! Hilsen Frode