Saker fra nyhetsbrevet

Hjelper hjelpen?

Hjelper hjelpen? Godviljen styrer det meste som gjøres for produsenter av lokal mat og drikke. Nå har produsentene også lagt en tøff korona-tid bak seg,

Les mer »

Gjesteskribenten nr. 6

Gjesteskribenten Arne Sørvig: Gastronomiens treenighet I hvert Nyhetsbrev vil vi ha en gjesteskribent, som enten er en av Salgslagets samarbeidspartnere eller en annen person som

Les mer »

Lean tankesett

LEAN tankesett – like aktuelt for Lokalmatprodusenten som for Toyota! Ohno, en legende hos Toyota sa en gang om «Lean»: − Det eneste vi gjør

Les mer »

Produsentstolthet

Produsentstolthet Du som produserer lokale mat- eller drikkeprodukter blir stadig mer populær, enten folk handler produktene dine i butikker eller på markeder. Takket være din

Les mer »

Glade matdager – kalender

Glade matdager Foto: Lise von Krogh for Åstjern hytteun Januar 16 Den internasjonale Hot and Spicy Food Day 17 Grisens dag 18 Den internasjonale Oste-dagen

Les mer »

Gjesteskribenten nr. 5

Gjesteskribenten: Kirsten I. Værdal, direktør for plan, næring og kulturminner i Trøndelag fylkeskommune I hvert Nyhetsbrev vil vi ha en gjesteskribent, som enten er en

Les mer »

Fordyrende mellomledd

Fordyrende mellomledd Mye har vært skrevet både av meg og andre om hvordan små og mellomstore produsenter av lokal mat og drikke kommer dårlig ut

Les mer »

Curb your enthusiasm …

Verdt å lese Kapital: «– Pris er ikke viktig. På tampen av 2020 ble det i løpet av halvannen time solgt lokalmat for 1,5 millioner kroner

Les mer »

Sifo

Har forbrukerne interesser av at det eksisterer et spesielt norskbasert sortiment? Dette og flere dagsaktuelle spørsmål kommer fra Instituttdirektør i SIFO Eivind Jacobsen. Og videre:

Les mer »

Gjesteskribenten nr. 4

Gjesteskribenten: Tor Erik Engebretsen I hvert Nyhetsbrev vil vi ha en gjesteskribent, som enten er en av Salgslagets samarbeidspartnere eller en annen person som står

Les mer »

Rethink food

Rethink Food Rethink Food skal gjøre det lønnsomt å produsere mat bærekraftig. – Det må lønne seg å produsere mat på den riktige måten for

Les mer »

Kunnskap er makt

Kunnskap er makt Den engelske statsmannen Francis Bacon (1561 – 1626) var filosof, jurist og forfatter og en av de mest betrodde menn for dronning

Les mer »

Koronaen og lokalmat

Koronaen og lokalmat: aldri så galt… Den positive lærdommen er at stadig flere liker å lage mat hjemme. Og at gode råvarer og produkter har

Les mer »

Konkurranse

Konkurranse – mellom hvem, for hvem og mot hvem? Fotograf: Wolfmann, CC BY-SA 4.0 via Wikimedia Commons Ønsket om konkurranse i dagligvarebransjen kommer fra både

Les mer »

Gjesteskribenten nr. 3

Gjesteskribenten: Christer Rødseth I hvert Nyhetsbrev vil vi ha en gjesteskribent, som enten er en av Salgslagets samarbeidspartnere eller en annen person som står lokal

Les mer »

Kvalitet

Kvalitet I løpet av koronatiden har stadig flere blitt kvalitetsbevisste forbrukere, sies det. Og derfor blir kvalitetsfokus viktig for produsenter av lokal mat og drikke,

Les mer »

Gjesteskribenten nr. 2

Gjesteskribenten: Lars Ole Ørjasæter I hvert Nyhetsbrev vil vi ha en gjesteskribent, som enten er en av Salgslagets samarbeidspartnere eller en annen person som står

Les mer »

Registrering i EPD

Registrering i EPD Mange produsenter får både dataskrekk og prestasjonsangst når de ser ordene EPD, Mediastore, STAND og Grunndata – med betegnelsene B, BT, BMT,

Les mer »

På rett kurs?

På rett kurs? Salgslagets kurs skiller seg fra de aller fleste andre kurs. For på våre kurs møter du aktive kursledere med lang, praktisk erfaring

Les mer »

Hva kan jeg gjøre nå?

Hva kan jeg gjøre nå? I løpet av korona’en har stadig flere av oss blitt betydelig mer interesserte og positive til lokal mat og drikke.

Les mer »

Gjesteskribenten nr. 1

Gjesteskribenten: Dagfinn Nordbø I hver journal vil vi ha en gjesteskribent, som enten er en av Salgslagets samarbeidspartnere eller en annen person som står lokal

Les mer »

Salgslaget utvider

Salgslaget utvider og har fått to nye samarbeidspartnere. Både Silje Johnson og Caroline Francke Berg blir svært sentrale i Salgslagets virksomhet og rådgiving til produsenter.

Les mer »

Leder Salgslaget Journalen nr. 1​

Fra laglederbenken – Journalen nr. 1 Salgslaget er et nettverk av dyktige samarbeidspartnere med bred kompetanse og lang erfaring fra hele verdikjeden. Et samkjørt «alt-på-ett-sted»

Les mer »